IFFR Critics’ Choice programma bekend

Bij de bekendmaking van het programma van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is ook de selectie van het Critics’ Choice onderdeel naar buiten gebracht. Voor het tweede jaar wordt dit door KNF-leden Dana Linssen en Jan-Pieter Ekker georganiseerd.

Het thema van dit jaar is Whose Cinema. Filmcritici kijken door middel van een video-essay met een schuin oog naar de vraag van wie film nu eigenlijk is: de regisseur, de studio, het publiek of de criticus?

Daarnaast is er zondagmiddag 31 januari een Critics’ Choice Tea & Talk, met Paula Albuquerque, Matt Zoller Seitz, Kevin B. Lee, Joost Broeren en Juan Daniel Molero. De toegang hiervoor is gratis.

Naast Linssen en Ekker leveren nog drie KNF-leden  een bijdrage (Joost Broeren, Hugo Emmerzael en Mariska Graveland, alledrie schrijvend voor onder meer De Filmkrant). De overige vijf critici zijn Paula Albuquerque, Kevin B. Lee, Juan Daniel F. Molero, Matt Zoller Zeits en Mark Cousins.

Onderstaande acht films zijn voor de Critics’ Choice 2016 geselecteerd, met Francofonia als openingsfilm. Voor tijden zie de website van het IFFR.

Francofonia
Een mix van speelfilm, historische reconstructie en detective-essay over het Louvre in WOII. Terwijl op de achtergrond een plot wordt beraamd om de kunstschatten uit het museum veilig te stellen, filosofeert en laveert regisseur Sokoerov tussen de woeste golven van macht, geschiedenis en museologie.
Met een inleidend video-essay van Jan Pieter Ekker en Dana Linssen.

Brand New-U
Een thriller voor het digitale tijdperk, vol herhalingen, echo’s en veranderlijke, onzekere identiteiten. Wanneer Slaters vriendin verdwijnt, raakt hij verward in de schimmige wereld van het bedrijf Brand New-U, dat zijn klanten een geheel nieuw leven aanbiedt. Maar ten koste van wie gaat dat?
Met een inleidend video-essay van Joost Broeren.

A Crackup at the Race Riots
Deze collage door het trio Leo Gabin van amateur-YouTube-video’s biedt een negatief maar realistisch beeld van de verloren Amerikaanse droom. Een weerslag van de hedendaagse maatschappelijke en politieke werkelijkheid, geïnspireerd door Harmony Korine’s gelijknamige roman met zogenaamd documentaire fragmenten van de Amerikaanse cultuur.
Met een inleidend video-essay van Paula Albuquerque.

The Thaw
Een Russische Mad Men? Van de reclamewereld van New York in de jaren zestig naar de Moskouse filmindustrie lijkt een grote sprong, maar blijkt een kleine stap te zijn in dit mooie voorbeeld van de ‘new wave’ van de Russische tv-serie.
Met een inleidend video-essay van Mad Men-expert Matt Zoller Seitz.

Right Now, Wrong Then
Kun je twee keer in dezelfde rivier stappen? Is een film de tweede keer anders? Wat gaat er verloren, wat wordt er (her)wonnen in de waarneming? In een variatie op Groundhog Day vertelt Hong Sangsoo twee keer het verhaal van een filmregisseur die door Suwon dwaalt, in afwachting van de vertoning en Q&A van zijn film. Maar is dit een verhaal of een film?
Met een inleidend video-essay van Kevin B. Lee.

Raiders!: The Story of the Greatest Fan Film Ever Made
Figuren als Eli Roth, Harry Knowles en Steven Spielberg kwamen eraan te pas om de droom van drie tieners in Mississippi te laten uitkomen: een shot-voor-shot remake van hun lievelingsfilm Raiders of the Lost Ark. Het begon in 1982 en eindigde in 2015.
Met een inleidend video-essay van Juan Daniel Molero.

The Dying of the Light
Liefdevolle documentaire over de onzichtbare hand die het licht in de bioscoopzaal brengt: de filmoperateur. Voor even is hun cabine zelf het middelpunt van deze film, waarin wordt teruggekeken op een tijd waarin je filmbeelden nog kon aanraken.
Met een inleidend video-essay van Mariska Graveland.

Helmut Berger, Actor
Volgens cultregisseur John Waters zowel de slechtste als de beste film van 2015, en waarschijnlijk de meest omstreden film op het festival. Acteur/icoon/muze Helmut Berger in een seksueel geladen verwikkeling met documentairemaker Andreas Horvath. Hoe orgastisch wordt het?
Met een inleidend video-essay van Hugo Emmerzael.