De Nederlandse filmpers heeft de film The Zone of Interest uitgeroepen tot beste film van 2024. Dat heeft de Kring van Nederlandse Filmjournalisten (KNF) vrijdag bekendgemaakt.
The Zone of Interest van regisseur Jonathan Glazer laat het leven zien van kampcommandant Rudolf Höss van Auschwitz, die samen met zijn gezin in een villa net buiten het kamp woont. De film won eerder dit jaar onder meer een Oscar voor beste buitenlandse film. In Cannes, waar The Zone of Interest in 2023 in wereldpremière ging, ontving de film naast de Grote Juryprijs ook de FIPRESCI prijs, afkomstig van de internationale filmpers.
Meer dan de helft van de in totaal 50 filmjournalisten die aan de verkiezing deelnamen zette het oorlogsdrama op de eerste plek. De top 3 bestaat verder uit Poor Things en Anora.
De beste Nederlandse film was volgens de filmpers Melk van Stefanie Kolk. Die film gaat over de traumatische gevolgen en de rouwverwerking van een stel na het verlies van hun baby. De film werd vorig jaar geselecteerd.voor het filmfestival van Venetië. Ook kreeg de film vier Gouden Kalveren nominaties. De Nederlandse top 3 bestaat verder uit Oscarinzending De terugreis en Future Me.
Dat The Zone of Interest dé film van het jaar was, maakte een KNF-lid treffend duidelijk: “Geen andere film kan het [film van het jaar] zijn, deze kwam zo hard binnen, eerst via dat geluid, later door het ‘niet’ tonen. Behalve een perfecte film, perfect verschrikkelijk ook vanwege Auschwitz is het een van de beste adapties van een evenzo briljant boek.”
Over de rest van het filmaanbod was het oordeel een stuk minder positief. “Ik miste dit jaar de echte toppers. Ik zag veel 4-sterren films, maar de films die me omver bliezen, bleven grotendeels uit.” zo schreef een collega. Weer een ander schreef: ”Al met al een ietwat teleurstellend filmjaar. Veel erg goede films gezien, in allerlei genres, maar geen echt 5-sterrenmeesterwerk.” En weer een ander gaf deze analyse: “Wat het jaar betreft: de langzame teloorgang van “Hollywood” en de VS als filmutopia zet zich mijns inziens voort. Het is een culturele aardverschuiving.”
Over de Nederlandse films verzuchtte een collega: “De kwaliteit (en kwantiteit) van Nederlandse films is weer eens bedroevend…”. En: “Het Nederlandse aanbod vond ik ronduit matig, wat goed wordt geïllustreerd door de Oscarselectie van De terugreis – niet meer dan een sympathieke 3-sterrenfilm wat mij betreft.” Een andere collega zag in deze film een trend: “Wat de Nederlandse film betreft, lijkt de seniorenroadmovie aan een opvallende opmars bezig. Het maakt nieuwsgierig welk onverwacht subgenre volgend jaar ineens dominant blijkt.” Weer een andere collega gaf deze analyse: “De Nederlandse filmmakers zijn grosso modo nog steeds licht geobsedeerd met lafjes van buitenlandse voorbeelden afgekeken feelgoodwerk. Maar het succes van Halina Reijn die met Babygirl een eigen niche heeft veroverd is een enorme opsteker wat dat betreft.”
De reactie “Helaas weer te weinig Nederlandse producties gezien” kwam ik – ook helaas – weer vaak tegen in de reacties, waardoor 8 inzenders geen Nederlandse top 3 konden of wilden geven.
BESTE FILM
- The Zone of Interest – 60 punten
- Poor Things – 21 punten
- Anora – 17 punten
- La chimera – 16 punten
- The Substance – 15 punten
- All of Us Strangers – 13 punten
- The Holdovers – 13 punten
- Showing Up – 10 punten
- Here [reg. Bas Devos] – 10 punten
- Robot Dreams – 8 punten
- Soundtrack to a Coup d’ Etat – 8 punten
- Emilia Pérez – 8 punten
BESTE NEDERLANDSE FILM
- Melk – 32 punten
- De terugreis – 28 punten
- Future Me – 22 punten
- De jacht op Meral Ö – 18 punten
- Witte flits – 12 punten
- Dit is geen kerstfilm – 9 punten
- Het boek van alle dingen – 7 punten
- Wander to Wonder – 7 punten
- De wilde Noordzee – 6 punten
- Dikkie Dik en de verdwenen knuffel – 6 punten
- Hokwerda’s Kind – 6 punten
- Krazy House – 6 punten
Nico van den Berg