Druk is door de Nederlandse filmpers verkozen tot beste film van 2021. Dan is de uitkomst van de Film van het Jaarverkiezing, georganiseerd door de Kring van Nederlandse Filmjournalisten. Beste Nederlandse film werd Quo Vadis, Aida?, de Bosnische productie met Nederland als coproducent. Meer dan vijftig filmcritici brachten dit jaar hun stem uit.
Druk van regisseur Thomas Vinterberg gaat over vier leraren op een middelbare school die een alcoholexperiment beginnen. Wat onschuldig met een paar glazen begint, ontspoort aan het eind compleet. De film won al talloze prijzen, waaronder de Oscar van Beste Internationale film en de European Film Award voor beste Europese film.
Andere films die hoog scoorden bij de filmcritici waren het Franse Titane, winnaar van de Gouden Palm in Cannes, en The Father, waarvoor hoofdrolspeler Anthony Hopkins met een Oscar werd beloond.
Quo Vadis, Aida?, verkozen tot beste Nederlandse film van 2021, is een Bosnisch-Nederlandse productie van Jasmila Žbanić, dat met een fictief verhaal de voor Nederland pijnlijke geschiedenis van de val van Srebrenica in 1995 in een nieuw licht plaatst. De film won recent nog de European Film Award voor beste film, beste regie en beste actrice.
De slag om de Schelde en De veroordeling waren ook favoriet bij de critici. Beide films wonnen ook de meeste gouden Kalveren op het Nederlands Film Festival, respectievelijk vijf en vier. De slag om de Schelde trok daarnaast ruim 400.000 bioscoopbezoekers, waarmee het in een jaar dat bioscopen met beperkingen en een aantal maanden zelfs met sluiting te maken hadden, één van de weinige successen is geweest.

Beste films
1 – Druk
2 – Titane
3 – The Father
4 – Quo Vadis, Aida?
5 – The French Dispatch
Beste Nederlandse films
1 – Quo Vadis, Aida?
2 – De slag om de Schelde
3 – De veroordeling
4 – Nr. 10
5 – A man and a camera
Druk werd maar liefst door 13 filmcritici genoemd. Eén ervan omschreef de kracht van de film zo: “Een film over een paar zuipende mannen, maar eigenlijk over hoe het is om steeds maar weer de ene voet voor de ander te blijven zetten in dit rare leven. Met een van de beste eindscènes in jaren.”
Niet iedere filmjournalist was het eens met de keuze om ook Nederlandse coproducties te rekenen tot de Nederlandse lijst. “Met het noemen van een niet-Nederlandstalige titel als beste film van eigen bodem, vrees ik dat je hardnekkige vooroordelen over onze filmindustrie in stand houdt. Terwijl ik persoonlijk het afgelopen jaar juist bovengemiddeld goed vond voor Nederlandstalige titels.” zo verwoordde een filmcriticus. En er was bijval: “Dan kan Druk dus de beste Nederlandse film worden? Dat voelt… gek.” zei een ander. En weer een ander verwoordde het zo: “Behalve dat Quo Vadis als cinema weinig indruk op mij maakte, beschouw ik die ook niet als een Nederlandse film. Dat gescherm met (minotaire) co-producties door Nederlandse partijen is ronduit gênant. De Slag om de Schelde beschouw ik wel als een NL film omdat Nederland een sterk aandeel heeft in de creativiteit achter de film.”
Maar er was ook lof voor de film, en de Nederlandse bijdrage eraan: “Film waar film voor bedoeld is – het blootleggen van misstanden, het invoelbaar maken van catastrofes; opdat we in de toekomst betere keuzes zullen maken.”
Het feit dat filmjournalisten een groot deel; van het jaar noodgedwongen nieuwe films op een tv of computerscherm moesten bekijken, viel de meesten zwaar. “Alle genoemde titels heb ik vanuit huis gezien. Shock & horror.” verzuchtte iemand. Een ander was wat minder pessimistisch: “Sucks big time dat we maar zo’n korte tijd ‘normaal’ naar de bios konden. Maar heb wel een mooie en diverse waaier (in alle opzichten) aan intieme emotionele films én overrompelende bioscoopspektakels gezien; verhalen en emoties verbeeld door makers met grote gedurfde visie (en/of) echte kennis van zaken (en/of) daadwerkelijke ervaring met het onderwerp of de community die centraal staat.”
De sterke films van vrouwelijke makers dit jaar viel een aantal ook op. “Lekker allemaal vrouwelijke regisseurs!” constateerde een filmjournalist bij haar lijstje van Beste Films. Petite Maman werd omschreven als “een kleine film, groots in al zijn herkenbaarheid”.
Dune moest bij een aantal critici tegen wat vooroordelen opboksen: “Dune was natuurlijk vooral een belachelijk lange trailer voor deel 2, maar wist me toch meer te raken dan ik had gedacht.”
Ook was er liefde voor de Iraanse cinema (“The Ballad of a White Cow staat eigenlijk te hoog maar ik heb een enorm zwak en bewondering voor Iraanse films”) en waardering voor Forever Rich (“Rock-’n-roll cinema van eigen bodem, all hail Shady El-Hamus en Jonas Smulders, die hier zijn beste rol ooit neerzet”).
Titel | Totaal aantal punten | Aantal keer genoemd |
Druk | 28 | 13 |
Titane | 25 | 12 |
The Father | 21 | 10 |
Quo Vadis, Aida? | 18 | 9 |
The French Dispatch | 14 | 6 |
The Power of the Dog | 13 | 8 |
Petite maman | 11 | 5 |
First Cow | 11 | 5 |
Dune | 10 | 5 |
Gunda | 10 | 4 |
The Hand of God | 10 | 4 |
Pig | 9 | 5 |
Promising Young Woman | 9 | 4 |
The Green Knight | 9 | 4 |
Un monde | 8 | 4 |
Dear Comrades! | 7 | 3 |
Nomadland | 6 | 2 |
Riders of Justice | 6 | 3 |
Annette | 5 | 2 |
Bad Luck Banging or Loony Porn | 5 | 2 |
Minari | 5 | 3 |
Spencer | 5 | 3 |
Summer of Soul | 5 | 2 |
West Side Story | 5 | 2 |
American Utopia | 4 | 2 |
Herself | 3 | 1 |
Small Axe: Lovers Rock | 3 | 1 |
Cry Macho | 2 | 1 |
De slag om de Schelde | 2 | 1 |
I Care a Lot | 2 | 1 |
Last Night in Soho | 2 | 1 |
Mandibules | 2 | 2 |
Night of the Kings | 2 | 1 |
Onada | 2 | 1 |
Petite Fille | 2 | 1 |
Stillwater | 2 | 1 |
The Man Who Sold His Skin | 2 | 1 |
The Night House | 2 | 1 |
Undine | 2 | 1 |
Ballad of a White Cow | 1 | 1 |
Blue Bayou | 1 | 1 |
Cruella | 1 | 1 |
Don’t Look Up | 1 | 1 |
Eternals | 1 | 1 |
Herr Bachmann und seine Klasse | 1 | 1 |
Identifying Features | 1 | 1 |
Malignant | 1 | 1 |
Nobody | 1 | 1 |
Persian Lessons | 1 | 1 |
Radiograph of a Family | 1 | 1 |
Respect | 1 | 1 |
The Mitchells vs. the Machines | 1 | 1 |
This is Not a Burial, This is a Resurrection | 1 | 1 |
Titel | Totaal aantal punten | Aantal keer genoemd |
Quo Vadis, Aida? | 43 | 16 |
De slag om de Schelde | 32 | 15 |
De veroordeling | 29 | 14 |
Nr. 10 | 21 | 10 |
A man and a Camera | 20 | 9 |
De Oost | 19 | 10 |
Do Not Hesitate | 19 | 10 |
Benedetta | 15 | 9 |
Druk | 9 | 3 |
Drijfzand | 8 | 4 |
Berg | 6 | 2 |
Forever Rich | 5 | 2 |
Love in a Bottle | 4 | 3 |
100UP | 3 | 1 |
Meskina | 3 | 2 |
Mijn beste vriendin Anne Frank | 3 | 2 |
Four Journeys | 2 | 1 |
I Don’t Wanna Dance | 2 | 2 |
Mijn vader is een vliegtuig | 2 | 2 |
(R)Evolutie | 1 | 1 |
Captain Nova | 1 | 1 |
De zitting | 1 | 1 |
Descending the Mountain | 1 | 1 |
Inner Landscape | 1 | 1 |
Jason | 1 | 1 |
Kom hier dat ik u kus | 1 | 1 |
Photograph | 1 | 1 |
Shadow Game | 1 | 1 |