A Strange Love Affair With Ego winnaar KNF-jury Nederlands Film Festival

Vrijdagavond is in het Beatrix Theater in Utrecht op het Gala van de Nederlandse Film de KNF-prijs voor beste Nederlandse film uitgereikt aan Ester Gould voor haar documentaire A Strange Love Affair With Ego.

Dit jaar bestond de KNF-jury uit filmjournalisten Nico van den Berg, Basje Boer, Sasja Koetsier (voorzitter), Floortje Smit en Theodoor Steen. Zij bekeken 75 Nederlandse speelfilms en documentaires die het afgelopen jaar verschenen, inclusief de films die tijdens het Nederlands Film Festival in premiere gingen.

Het juryrapport:

We hebben dit jaar relatief veel ego-documentaires gezien, vaak gericht op de eigen familie. Een daarvan sprong er voor de jury echt uit: een documentaire die zowel een persoonlijk onderzoek behelst als een onderzoek naar de maatschappij en onze obsessie met onszelf. Deze regisseur koos bovendien voor een gewaagde, opmerkelijke vorm die prachtig uitpakt en waardoor de documentaire nog lang blijft naspoken in het hoofd. De KNF prijs voor beste Nederlandse film gaat naar A Strange Love Affair with Ego van Ester Gould.

knf-prijs-nff-2016

Het juryrapport over onze overige twee nominaties en het oordeel over de ‘jaaroogst’:

Wat ons vooral opviel is dat Nederlandse filmregisseurs liever boekverfilmingen, formulefilms, vervolgfilms of remakes van buitenlandse successen maken dan risicovollere films vanuit een diepe persoonlijke overtuiging of drang. Dat leverde dan ook weinig sprankelende, originele of urgente films op.

We willen daarom twee filmmakers specifiek noemen die tegen die stroom in gaan. Regisseur David Verbeek durft te experimenteren met een vertelstructuur en maakte met Full Contact een film die volstrekt eigenzinnig is. Ook was de jury onder de indruk van debutant Hanna van Niekerk, die voor een minimaal budget het  deels geïmproviseerde If the Sun Explodes maakte. Een poëtische roadmovie die haar generatie portretteert en knap zo’n eerste serieuze relatie schetst.

Beyond Sleep van Boudewijn Koole is toch een boekverfilming. Maar wel een die laat zien dat je met het bronmateriaal ook op de loop mag gaan. Deze regisseur nam een klassieker en had het lef om die volledig naar eigen hand te zetten. Hij maakte woorden ondergeschikt aan beelden en geluiden. De kijker wordt daardoor op knappe wijze meegezogen in de gemoedstoestand van een steeds meer verwarde man. 

Out of Love van Paloma Aguilera Valdebenito is een film met een oorspronkelijk scenario, waarin de debuterende regisseur de traditionele verhaalontwikkeling volkomen overboord gooit.  In een aantal losse flarden portretteert ze een liefdesrelatie die niet het beste, maar juist het slechtste in de geliefden naar boven haalt. Hun kwetsbaarheid wordt bijna pijnlijk blootgelegd in een ongemakkelijk drama dat boeit en confronteert.